czwartek, 26 maja 2016

Współpraca

Kolejna szkoła z terenu powiatu łęczyńskiego wspiera działania Warsztatu Terapii Zajęciowej w Janowicy. Uczniowie z Zespołu Szkół nr 1 w Milejowie włączyli się w zbiórkę rolek po papierze toaletowym potrzebnych do prowadzonych zajęć – wykonywanie podpałki ekologicznej K-Lumet. Warsztat współpracuje ze szkołą od kilku lat. 23 maja uczniowie z Zespołu Szkół nr 1 pod opieką pani pedagog Ani Kapicy gościli w warsztacie.




Celem spotkania było:
  • przekazanie przez uczniów zebranych rolek po papierze,
  • poznanie zasad funkcjonowania warsztatu,
  • informacja o uczestnikach,
  • wykład "Stereotypy i niepełnosprawność"
  • uczestniczenie w zajęciach muzycznych i plastycznych w tym uczestnictwo w procesie wykonywania podpałki,


Aby zmienić myślenie o osobach niepełnosprawnych Zarząd  Koła Polskiego Stowarzyszenie na rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym w Łęcznej podjął wysiłek pokazywania osób niepełnosprawnych jako tych co potrafią wiele. Każde spotkanie w szkołach z różnych okazji wiąże się z wprowadzeniem pokazującym obraz osoby niepełnosprawnej jako pełnoprawnego obywatela. Niepełnosprawność zawsze była poważnym wyzwaniem dla człowieka i zadaniem dla całego społeczeństwa. Dzięki przemianom w naszym kraju problem niepełnosprawności wychodzi na światło dzienne i jest ujawniany we wszystkich aspektach życia. Sam fakt, że zaczynamy widzieć osoby z niepełnosprawnością i mówić o ich problemach, jest początkiem, wielkiego przełomu mentalnego.

Człowiek z niepełnosprawnością zwykle robi to samo co wszyscy, chociaż nie zawsze w ten sam sposób co większość. Każdy, bez względu na stopień sprawności, ma przecież ten ulubiony, preferowany przez siebie sposób wykonywania codziennych obowiązków.

Pojęcie „niepełnosprawny”, u każdego wywołuje odmienne skojarzenia. Dla jednych jest to „głuchy”, dla innych „bez ręki”, a jeszcze inni zawierają w tym określeniu człowieka poruszającego się na wózku. Stosowana w sposób dowolny kategoria „niepełnosprawny” jest często mylnie interpretowana i przez to kojarzona z terminami „upośledzony umysłowo” czy „chory”. Tyle że nie każdy człowiek z niepełnosprawnością ma problemy intelektualne lub zdrowotne.

  1. Nie ma jednej definicji niepełnosprawności
  2. Niepełnosprawne jest pojęciem względnym
  3. Jest wiele przyczyn niepełnosprawności
  4. Niepełnosprawność nie wynika tylko z ograniczeń człowieka
  5. Niepełnosprawność jest zjawiskiem wielowymiarowym i ponadczasowym
  6. Niepełnosprawność nie jest karà za grzechy
  7. Niepełnosprawność, choroba i zdrowie to drobne stany psychofizjologiczne człowieka
  8. Każdy może stać się człowiekiem niepełnosprawnym
  9. Osoby z niepełnosprawne żyją w każdej części  Świata
  10. W Polsce jest ponad 5 milionów ludzi z niepełnosprawnoÊcià
  11.  Liczba osób z niepełnosprawnych wciąż wzrasta
  12. Osoby z niepełnosprawne stanowią największa mniejszość na Świecie
  13. Brak wiedzy o niepełnosprawności jest przyczynà powstawania mitów i stereotypów
  14. Istnieje wiele szkodliwych mitów i stereotypów związanych z niepełnosprawnością
  15. Mity i stereotypy tworzą nieprawdziwy obraz osób z niepełnosprawnością
 Symbole przyczyn niepełnosprawności
  1. 01-U – upośledzenie umysłowe, nazywane dziś raczej niepełnosprawnością intelektualną. W klasyfikacji zaburzeń rozwoju intelektualnego najczęściej używa się kryterium IQ w skali Wechslera, gdzie ze względu na ww. kryterium rozróżniane są trzy rodzaje upośledzenia: lekkie, umiarkowane i znaczne. Czym innym jest jednak medyczna klasyfikacja zaburzeń rozwoju intelektualnego, a czym innym orzekanie o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności. Upośledzenie umysłowe zostanie więc orzeczone osobom, które w skali Wechslera mają stopień umiarkowany lub wyższy.
  2. 02-P – choroby psychiczne, w tym m.in. osoby z zaburzeniami psychotycznymi, zaburzeniami nastroju, utrwalonymi zaburzeniami lękowymi o znacznym stopniu nasilenia czy zespołami otępiennymi.
  3. 03-L – zaburzenia głosu, mowy i choroby słuchu, w tym m.in. trwałe uszkodzenie czynności ruchowej jednego lub obu fałdów głosowych, częściowa lub całkowita utrata krtani z różnych przyczyn, zaburzenia mowy spowodowane uszkodzeniem mózgu, głuchoniemota, głuchota oraz wiele innych schorzeń powodujących dysfunkcję narządu słuchu lub mowy.
  4. 04-O – choroby narządu wzroku, w tym m.in. wrodzone lub nabyte wady narządu wzroku, powodujące ograniczenie jego sprawności, prowadzące do obniżenia ostrości wzroku w oku lepszym do 0,3 według Snellena po wyrównaniu wady wzroku szkłami korekcyjnymi lub ograniczenie pola widzenia do przestrzeni zawartej w granicach 30 stopni.
  5. 05-R – upośledzenie narządu ruchu, w tym m.in. wady wrodzone i rozwojowe narządu ruchu, układowe choroby tkanki łącznej, zapalenie stawów, choroby zwyrodnieniowe stawów, nowotwory narządu ruchu czy amputacje oraz wiele innych schorzeń w obrębie narządu ruchu.
  6. 06-E – epilepsja w postaci nawracających napadów padaczkowych spowodowanych różnymi czynnikami etiologicznymi lub wyraźnymi następstwami psychoneurologicznymi.
  7. 07-S – choroby układu oddechowego i krążenia, w tym m.in. przewlekła obturacyjna choroba płuc (POChP), zakaźne choroby płuc, prowadzące do niewydolności oddechowej, nowotwory płuc i opłucnej, wrodzone i nabyte wady serca, choroba niedokrwienna serca, kardiomiopatie, nadciśnienie tętnicze z powikłaniami i wiele innych.
  8. 08-T – choroby układu pokarmowego, np. stany po resekcji żołądka z różnych przyczyn z licznymi powikłaniami, przewlekłe choroby jelit o różnej etiologii, powikłane zespołem złego wchłaniania, przewlekłe choroby wątroby, przewlekłe zapalenie trzustki, nowotwory układu pokarmowego i wiele innych.
  9. 09-M – choroby układu moczowo-płciowego, w tym m.in. zaburzenia czynności dróg moczowych, choroby nerek, nowotwory układu moczowego i narządów płciowych i wiele innych.
  10. 10-N – choroby neurologiczne, w tym m.in. naczyniopochodny udar mózgu, guzy centralnego układu nerwowego, pourazowa cerebrastenia i encefalopatia, choroby rdzenia kręgowego i inne.
  11. 11-I – inne schorzenia, w tym: endokrynologiczne, metaboliczne, zaburzenia enzymatyczne, choroby zakaźnie i odzwierzęce, choroby układu krwiotwórczego i inne.
  12. 12-C – całościowe zaburzenia rozwojowe, powstałe przed 16. rokiem życia, z utrwalonymi zaburzeniami interakcji społecznych lub komunikacji werbalnej oraz stereotypiami zachowań, zainteresowań i aktywności o co najmniej umiarkowanym stopniu nasilenia
„ Przyjmij każdego takim jakim jest.
Każdy ma wady ,nawet najlepszy.
Jesteśmy tylko ludźmi – nie aniołami”


 Podczas spotkania obecny był wiceprzewodniczący Zarządu koła p. Kazimierz Szul opowiedział o pracy Zarządu Koła.

Uczniom bardzo podobały się wspólne zajęcia a czas słodkiego poczęstunku był czasem do zadawania pytań. Uczestnicy zespołów zaprezentowali gościom najnowszy spektakl teatralny nad którym pracują „Bezdenna sadzawka” (legenda łęczyńska) oraz pokazali program muzyczny przygotowywany z okazji Dnia Matki.
Wiele rąk czyni pracę łatwiejszą i lżejszą. To dzięki Wam drodzy uczniowie – przyjaciele, można będzie zrobić coś oszczędnie, ekologicznie, wykorzystać to co dla innych nie przydatne, zadbać o ekologię.
To człowiek jest człowiekowi potrzebny najbardziej do szczęścia. To dzięki Wam zmieniamy to, co zmienić można. Wierzymy, że to spotkanie przyniesie owoce w postrzeganiu osób niepełnosprawnych  

Przyjaźń jest największym wśród wszystkich dóbr,
jakimi nas mądrość obdarza dla zapewnienia szczęścia przez całe życie.

Dziękujemy Wam za kolejne spotkanie i wspólnie spędzony czas. Dziękujemy Pani Ani za stałe kontakty i współpracę.


Maria Lisek-Zięba






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz