niedziela, 23 czerwca 2013

Międzynarodowy Przegląd Teatrów Wspaniałych


W dniach 11-13 czerwca w Centrum Kultury i Sztuki w Tczewie odbył się jedenasty Międzynarodowy Przegląd Teatrów Wspaniałych. Przegląd prezentował sztukę tworzoną przez osoby z różną niepełnosprawnością. Przegląd Teatrów Wspaniałych służy integracji osób niepełnosprawnych z różnych środowisk i państw, dał możliwość  grupom: przedstawienia swoich osiągnięć, integrowaniu się grup z innymi środowiskami artystycznymi oraz udziału w warsztatach teatralnych oraz poznania Kociewia i Kaszub. Inicjatorem  międzynarodowego przeglądu jest Dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego mgr Wojciech Rinc - wice przewodniczący Stowarzyszenia na Rzecz Szkolnictwa Specjalnego w Tczewie a organizatorem Stowarzyszenie na Rzecz Szkolnictwa Specjalnego w Tczewie.

rozpoczęcie przeglądu – p. Wojciech Rinc

W tegorocznym Międzynarodowym Przeglądzie Teatrów Wspaniałych wzięło udział 35 zespołów min z: z Polski, Rosji, Litwy, Ukrainy, Węgier i Niemiec.
W przeglądzie wzięło udział 450 uczestników, dodatkowo poza konkursem wystąpiła grupa: Teatrzyk ze Stumilowego Lasu, tworzą go przedszkolaki ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. Jana Pawła II w Tczewie.

Prezentacje teatralne oceniało jury, min w składzie:
  1. Marek Richter – aktor  (gra w filmach i gościnnie w teatrach: Wybrzeże w Gdańsku, Teatrze Jaracza w Olsztynie, Teatrze Dramatycznym w Elblągu, Teatrze Bagatela w Krakowie, teatrze Małym i scenie kameralnej teatru Narodowego w Warszawie. Zatrudniony w agencji filmowej Plan - Aktor w Warszawie jako aktor.),
  2. Krystian Nehrebecki - Mieszka w Gdyni, jest absolwentem Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie. W latach 1990 - 1998 był aktorem Teatru Muzycznego w Gdyni, Teatru Polskiego w Bydgoszczy, Teatru im. S. Żeromskiego w Kielcach, od 1996 r. jest współwłaścicielem Agencji artystycznej R&K Nehrebeccy s.c. Jest także założycielem i szefem Stowarzyszenia Inicjatyw Artystycznych. Prowadzi zajęcia teatralne w Teatrze Junior. Organizuje i prowadzi grupę teatralną na Uczelni Wyższej Ateneum w Gdańsku.
  3. Krzysztof Matuszewski – aktor, zadebiutował w sztuce w roli Hajmona w "Antygonie" Sofoklesa w reż. Marka Okopińskiego na scenie Teatru Wybrzeże w Gdańsku.

Jurorzy każdy zespół i każdego występującego docenili określając wyjątkowość każdego przedstawienia.


Podczas Międzynarodowego Przeglądu Teatrów Wspaniałych odbył się happening "Tacy sami", warsztaty artystyczne dla uczestników, spotkanie dla opiekunów i wychowawców oraz dodatkowe zajęcia rekreacyjne. Zajęcia w grupach nad  Jeziorem Gołuń (na terenie gdzie grupy zamieszkiwały) to przykład wspaniałej integracji wszystkich grup, czego tan nie było – zajęcia muzyczne, plastyczne, sportowe. Wszyscy świetnie się rozumieli pomimo barier językowych.
Wszystkie działania odbywały się w dniach 10-14 czerwca 2013 r. w Tczewie i w Gołuniu.

Prezentacje Przeglądu Teatrów Wspaniałych : występ Zespołu „Figiel„ z Warsztatu Terapii Zajęciowej w Janowicy – PSOUU Koło w Łęcznej , zespół zaprezentował spektakl „Galimatias” i został nagrodzony wyróżnieniem (nagroda to puchar okolicznościowy i profesjonalna gra nowej generacji). Każdy z uczestników przeglądu został nagrodzony koszulką okolicznościową  i MP4. Nasza młodzież odbierając nagrodę śpiewająco podkreśliła skąd jest, dziękując powiedziała do zobaczenia za rok, to stało się takie oczywiste. (do udziału w przeglądzie przechodzi się kwalifikacje). W wyjeździe naszej grupy uczestniczyło 14 osób w tym 2 opiekunów.

Zespół "Figiel"

Organizatorzy znaleźli czas aby z każdą grupą porozmawiać, dowiedzieć się co zostało zrobione, nad czym pracuje się w swoim środowisku, to miłe…

            Wiele atrakcji i zabawy dla grup dała – Biesiada Kaszubska z prawdziwą orkiestrą  i przebogatą kuchnią Regionalną…


Leszek Sykut to jedna z ważnych osób przy organizacji Przeglądu Teatrów Wspaniałych, odpowiadał za noclegi, wyżywienie, transport…, człowiek orkiestra. Nasza grupa podczas pożegnania życzyła mu 100lat życia, padło wiele ciepłych słów płynących od serca naszej młodzieży.


„Najważniejszą rzeczą jest sprawianie radości bliźnim - to najlepsze,
co można uczynić na tym świecie”. Peter Rosegger,

Wojtku, Leszku, Olu, …, dziękuję za sprawioną radość, nie jednej osobie a wielu, jestem pełna podziwu dla waszej pracy i wielkiego zaangażowania.
„Nie ma ważniejszego zadanie na świecie,
jak bycie miłym i pełnym uroku.
Krzewić radość dokoła siebie,
promieniować szczęściem wokół,
rozlewać jasność na ciemnych drogach życia…” Victor Hugo

Uczestnicy o Przeglądzie Teatrów Wspaniałych.
Waldek B – „podobało mi się przywitanie grup. Pływałem łódką z kolegą Darkiem, Kasią  i wolontariuszem, jedzenie było super”. 


Gosia W – „występ Zespołu „Farba” na rozpoczęcie przeglądu podobał mi się , występy grup były fajne. Podczas jazdy podziwiałam widoki, wiele zobaczyłam. Ten wyjazd to nauka bycia samodzielnym, radzenia sobie w różnych sytuacjach”.
Darek D – „jestem pod wrażeniem warsztatów, mogłem pływać w łódką po jeziorze co było zaraz przy hotelu. Dopisała nam pogoda. Nie wszystkie występy rozumiałem (nie były czytelne) ale nasze panie - Ania i Maria mówiły nam o co się rozchodziło w przedstawieniu. Przedstawienia były ciekawe. Podczas warsztatów nauczyliśmy grupę z Węgier piosenki „Budujemy mosty” oni śpiewali to po swojemu a p. Maria znała po Polsku  wiec ich nauczyliśmy”.
Łukasz L – „na zajęciach bawiliśmy swoim śpiewem innych tak samo podczas biesiady. Jedzenie było pychota, i było go bardzo dużo. Podczas naszego występu otrzymaliśmy duże brawa ,  dodałem do niego piosenkę i wszystkim się podobało (piosenka poza scenariuszem spektaklu). Zwiedzaliśmy Tczew, byliśmy na lodach z p. Anią  i kierowniczką. Na występy jeździliśmy z Gołunia do Tcz ewa autokarem, podczas drogi (odległość ok.80km) rozmawialiśmy. W pokoju mieszkałem razem z Darkiem, pomagał mi podczas chodzenia i nie tylko”.
Andrzej K – „w czasie warsztatów podobało mi się pływanie kajakiem a podczas koncertu laureatów – koncert grupy Samerband, tańczyłem z innymi na scenie. Poznałem wiele koleżanek. Szwedzki stół to super sprawa mogłem jeść to na co miałem i w dowolnych ilościach. Cieszę się, że jestem w zespole, dzięki temu mogę poznawać inne miejsca i ludzi. Moja mama też się cieszy.
Kasia K - „droga była męcząca i długa , każdy zniósł ją w miarę dobrze, po dotarciu na miejsce  odpoczęliśmy w eleganckich pokojach. Rozpoczęcie  festiwalu było po południu a wcześniej mięliśmy wiele atrakcji podczas warsztatów. Pływanie łódką, kajakiem  to niesamowite przeżycie. Występy, które oglądałam nie wszystkie mi się podobały , większość podobała mi się. Obsługa w hotelu była bardzo miłą, uprzejma. Byliśmy na koncertach, mieliśmy okazję poznać/spotkać wielu znanych ludzi (aktorów). Wszyscy otrzymali nagrody - zespoły i upominki uczestnicy. Z każdego wyjazdu piszę relacje bo to służy dokumentacji  z wyjazdu w naszych kronikach i informację na strony internetowe.
Magda K – „ten wyjazd, to dla mnie wyróżnienie, nie jestem członkiem zespołu. Cieszę się że pojechałam, podobały mi się występy grup teatralnych. Wracając byliśmy w Grudziądzu i w Warszawie.

„W naszym życiu zdarzają się wspaniałe chwile.
Większość tylko dzięki temu, że ktoś dodał nam odwagi.” George Adams

Te wspaniałe chwile  to sukces, „krok do przodu” naszych podopiecznych, to obdarzenie nas zaufaniem. Wyjazd na Międzynarodowy Przegląd Teatrów Wspaniałych dla nas opiekunów to wymiana doświadczeń, integracja różnych środowisk, integracja, podpatrywanie, spojrzenie na teatr oczami innych. Prezentacje sceniczne nie zawierające „słowa mówionego”,  bazowały na grze ciałem, światłem i muzyką. Swoje spostrzeżenia, doświadczenia innych wykorzystamy w dalszej naszej pracy.
„Nadzieja ma skrzydła, przysiada w duszy i śpiewa pieśń bez słów,
która nigdy nie ustaje, a jej najsłodsze dźwięki
słychać nawet podczas wichury”.

Dziękuję organizatorom Przeglądu za wspaniale spędzony czas; naszym „artystom” za: piękną grę aktorką, zdyscyplinowanie, koleżeńskość i opiekuńczość; rodzicom za pomoc finansowa w sfinalizowaniu wyjazdu.

„Ciągle jeszcze istnieją wśród nas anioły.
Nie mają wprawdzie żadnych skrzydeł,
lecz ich serce jest bezpiecznym portem dla wszystkich,
którzy są w potrzebie.
Wyciągają ręce i proponują swoją przyjaźń”.

M. Lisek-Zięba 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz